Obsah
Základy jazyka Python
Příkazy jazyka Python zapisujeme po řádcích, tj. na každý řádek pouze jeden. Prázdné řádky slouží jen ke zvýšení přehlednosti zdrojového kódu. Mezery a tabulátory se obecně ignorují, slouží k oddělení jednotlivých elementů (proměnných, klíčových slov, konstant, operátorů) tam, kde je to nezbytné. Mají však zásadní význam na začátku řádku (správné odsazení začátku textu je pro strukturu programu klíčové)!
# text uvozený znakem '#' až do konce řádky je komentář (poznámka), který # je určen programátorům (pro program je bez významu) 'Toto není komentář' # Toto je komentář 20+4.0*8-2.5 # je správný aritmetický výraz, 20 + 4.0* 0.8 - 2.5 # stejně jako tento from math import sin, pi # mezery jsou někdy nezbytné, 8+sin(pi/2) # jindy je zápis jednoznačný i bez nich, 8 + sin(pi / 2) # přesto mohou být použity 12 # OK - bez úvodních mezer 12 # => syntaktická chyba (nečekané odsazení) # v případě nutnosti je možné (pro přehlednost) zapsat jeden # (logický) řádek na více skutečných řádků pomocí znaku '\' dlouhy_vyraz = 1 + 1/2 + 1/3 + \ 1/4 + 1/5 + 1/6 + \ 1/7 # uf, ještě že to není do nekonečna # všimněte si, že před 1/4 a 1/7 úvodní mezery ve dlouhém výrazu nevadí, # neboť z pohledu programu je to jeden řádek (s mezerami uvnitř)
Čísla
Čísla patří mezi základní objekty, se kterými Python pracuje. Poskytuje řadu číselných datových typů, nyní se seznámíme s celými a desetinnými čísly.
# ======================================== # celá čísla - int 1 # => 1 +15 # volitelné + => 15 1_000_000 # oddělovač pro vyšší přehlednost => 1000000 -6 # => -6 # běžné aritmetické operace 2 + 9 # sčítání=> 11 -6 - 3 # odčítání => -9 -2 * 6 # násobení => -12 14 // 4 # CELOČÍSELNĚ dělení => 3 14 % 4 # ZBYTEK po dělení => 2 (neboť 3 * 4 + 2 = 14) -15 // 4 # => -4 -15 % 4 # => 1 (neboť -4 * 4 + 1 = -15) 6 ** 2 # mocnění => 36 # ======================================== # "reálná" čísla (s plovoucí desetinnou čárkou) - float 0.158 # desetinná TEČKA! (nikoliv čárka) => 0.158 -12.7 # => -12.7 1.128e-3 # exponenciální (vědecký) tvar => 0.001128 -0.0624E3 # => -62.4 +18.5e+24 # => 1.85e+25 .5 # 0 lze vypustit => 0.5 128.256_154_12 # s oddělovačem => 128.25615412 # běžné aritmetické operace 3.5 + 12.3 # sčítání => 15.8 2.0 - 6.0 # odčítání => -4.0 2.5 * 8.4 # násobení => 21.0 16.5 / 2.5 # dělení => 6.6 2.0 ** 3.0 # mocnění => 8.0 2.0 ** 0.5 # i odmocňování => 1.4142135623730951 # ======================================== # složitější výrazy aj. 1 + 8 * 4 # běžná priorita operátorů => 33 (1 + 8) * 4 # dle potřeby závorkujeme => 36 (-1)**4 + (8 - (-4)) + 6 * (-1 + 4) // 2 # => 22 # při kombinaci 'int' a 'float' je výsledkem 'float' 1 + (-1.0) # => 0.0 6.0 ** 2 # => 36.0 16 + 5.0 ** (1 / 3) - (0.25 + 9) / 9 # => 16.682198168898918 # též při ("reálném") dělení 6 / 3 # => 2.0 (float) # na rozdíl od celočíselného 6 // 3 # => 2 (int) # převod na celé číslo (odseknutí desetinné části) int(5.85) # => 5 int(-5.85) # => -5 # převod na desetinné číslo float(-240) # -240.0 # přesnost operací s 'int' je omezena pouze prostředky počítače 2268978 ** 49 # je vyčísleno přesně # POZOR: přesnost operací s 'float' je OMEZENÁ!!! # (dle implementace, v našem případě na cca 15 platných cifer) # na rozdíl od 'int' je pro uložení 'float' vyhražen prostor pevné délky # v paměti (typicky 8 bytů) 1 - 1/3 - 1/3 - 1/3 # => 1.1102230246251565e-16 (mělo by být 0.0) (2 ** 0.5) ** 2 # => 2.0000000000000004 (mělo by být 2.0)
Proměnné a přiřazovací příkaz
Obvykle chceme výsledek nějaké operace uschovat a následně jej (třeba i opakovaně) znovu použít. Uložíme jej tedy do paměti a dáme mu nějaké jméno, tj. vytvoříme proměnnou a přiřadíme ji hodnotu. Přitom nemusíme dopředu deklarovat datový typ proměnné, ten se automaticky určí dle hodnoty.
Jména proměnných (identifikátory) budeme tvořit z malých i velkých písmen anglické abecedy (těmi budeme začínat), číslic a podtržítka1). Musíme se také vyhnout několika klíčovým slovům, která jsou vyhrazena pro účely jazyka (např. from
, while
, def
apod.).2)
strana = 2.0 # vytvořili jsme proměnnou typu float vyska = 1.5 obsah = strana * vyska / 2 # obsah trojúhelníka obsah # vypíšeme hodnotu proměnné => 1.5 obsah = 3 # původní hodnota i typ jsou přepsány # zvětšíme stranu o 1/2 délkové jednotky # je to přiřazení, nikoliv matematická rovnost! strana = strana + 0.5 # pomocí současné hodnoty vypočteme novou strana # => 2.5 # na velikosti písmen záleží cislo = 15 Cislo = 4 # máme 2 proměnné typu int cislo + Cislo # => 19
Řetězce
Znakové řetězce jsou dalším základním datovým typem, slouží k uložení textových informaci. Zde si uvedeme pouze několik základních vlastností, podrobněji se problematikou budeme zabývat později.
'Řetězec je sled znaků uzavřených do apostrofů' "Rovnocennou alternativou je použití uvozovek" # samozřejmě lze vytvářet řetězcové proměnné - mají typ str text1 = "Řetězec může obsahovat spoustu slov" text2 = '+' # nebo jen jeden znak text3 = '' # případně být prázdný # je rozdíl mezi hodnotou proměnných cislo = 15.0 # typu float retezec = "15.0" # a typu str # číslo lze vždy převést na řetězec str(-8.4) # => '-8.4' str(7_000) # => '7000' # naopak to lze pouze někdy int("16") # => 16 int('-0.125') # => chyba float('-8') # => -8.0 float("6.55E-003") # => 0.00655 float("deset") # => chyba
Příkaz vstupu a výstupu
Pro vstup z textové konzole (terminálu) slouží vestavěná funkce input
, pro výstup funkce print
.
# funkci input předáváme v závorce argument - řetězec, který chceme # vytisknou na řádce jako výzvu uživateli # návratovou hodnotou funkce je řetězec s obsahem zadaným uživatelem, # který lze přiřadit do proměnné vstup = input('Zadej své jméno: ') # nebo jinak zpracovat (např. rovnou převést na číslo) cislo = float(input("Zadej délku v metrech: ")) # argument může být prázdný, závorky je přesto nutno použít a = input() # objekty určené k výstupu předáváme funkci print jako argumenty # oddělené čárkami - mohou to být např. číselné nebo řetězcové # konstanty, proměnné, výrazy apod. print('---- Nadpis ----') # příkaz vypíše text a odřádkuje print('Číslo =', 15.0) # mezi položkami se vloží mezera print("Dvojnásobkem", cislo, "je", 2 * cislo, ".") print() # pouze odřádkování
První programy
Připravili jsme si základní stavební kameny a nyní již můžeme vytvářet jednoduché programy, které skutečně něco dělají.
- krychle.py
# na základě zadané délky hrany krychle vypočte # její povrch a objem hrana = float(input('Zadej délku hrany krychle v metrech: ')) # výpočty povrch = 6 * hrana * hrana objem = hrana ** 3 # tisk výsledků print('Povrch krychle je', povrch, 'm^2') print('Objem krychle je', objem, 'm^3')
- zbozi.py
# pro zadané zboží určí procentuální změnu ceny zbozi = input('Název zboží ') # typu str cena1 = float(input('Původní cena [Kč] ')) cena2 = float(input('Nová cena [Kč] ')) # ceny jsou typu float print(zbozi, '- cena se změnila o', (cena2 - cena1) / cena1 * 100.0, '%')